Українська мисткиня Марія Прошковська представила міжнародний проєкт
13 October 2025
З 4 по 26 жовтня українська мисткиня Марія Прошковська представляє міжнародний проєкт Making Oddkin — одночасно у Великій Британії (OUTPOST Gallery, Норідж) та в Україні (Центр сучасного мистецтва Запоріжжя).
Дві локації, розділені морем і війною, стають дзеркалами одного процесу — переосмислення зв’язку людини, землі й пам’яті.
У фокусі виставки — зерно, знищене російськими обстрілами. Для Прошковської це не просто уламки ландшафту — це матеріал пам’яті, який вона перетворює на основу для відновлення.Використовуючи саман — суміш глини, соломи, води й попелу зерна — художниця створює простір, де руйнація перетворюється на нову архітектуру життя.
Кожна частинка глини тут — як фрагмент спільного досвіду, що знову з’єднується в єдину форму.
Назва Making Oddkin походить із філософії Донни Гаравей — ідеї про «нетипову спорідненість».Прошковська розвиває цю думку у власній практиці: як створювати спільноти, коли все довкола розірване?
У її роботі спорідненість народжується не з крові, а з праці, турботи, взаємозалежності. Саме ці речі — не гучні гасла, а тиха спільна дія — стають основою для відбудови культури. Мисткиня показує, що відновлення — це не кінець війни, а щоденний процес з’єднання, коли люди, місця й матеріали знову вчаться дихати разом.
Британська галерея OUTPOST і Центр сучасного мистецтва в Запоріжжі перетворюються на дві точки однієї координатної системи, у якій рух думки — це теж спротив.
Співпраця з британською платформою Counterpoints Arts відкриває українське мистецтво в міжнародному контексті — не як історію війни, а як мову відновлення, що говорить про глобальні цінності: дотик, матерію, спільність.
Making Oddkin — це не просто виставка. Це акт відновлення зв’язків, що формують нову етику культури: повагу до праці, тіла, землі, співіснування. У світі, де війна стирає кордони між людьми й матерією, мистецтво стає способом зшивати ці розриви.
І в цьому сенсі — проєкт Прошковської не лише про зерно. Він про те, як усе живе продовжує проростати, навіть тоді, коли світ здається випаленою землею.
Українська художниця Марія Прошковська
Українська мисткиня Марія Прошковська представила міжнародний проєкт
13 October 2025
З 4 по 26 жовтня українська мисткиня Марія Прошковська представляє міжнародний проєкт Making Oddkin — одночасно у Великій Британії (OUTPOST Gallery, Норідж) та в Україні (Центр сучасного мистецтва Запоріжжя).
Дві локації, розділені морем і війною, стають дзеркалами одного процесу — переосмислення зв’язку людини, землі й пам’яті.
У фокусі виставки — зерно, знищене російськими обстрілами. Для Прошковської це не просто уламки ландшафту — це матеріал пам’яті, який вона перетворює на основу для відновлення.Використовуючи саман — суміш глини, соломи, води й попелу зерна — художниця створює простір, де руйнація перетворюється на нову архітектуру життя.
Кожна частинка глини тут — як фрагмент спільного досвіду, що знову з’єднується в єдину форму.
Назва Making Oddkin походить із філософії Донни Гаравей — ідеї про «нетипову спорідненість».Прошковська розвиває цю думку у власній практиці: як створювати спільноти, коли все довкола розірване?
У її роботі спорідненість народжується не з крові, а з праці, турботи, взаємозалежності. Саме ці речі — не гучні гасла, а тиха спільна дія — стають основою для відбудови культури. Мисткиня показує, що відновлення — це не кінець війни, а щоденний процес з’єднання, коли люди, місця й матеріали знову вчаться дихати разом.
Британська галерея OUTPOST і Центр сучасного мистецтва в Запоріжжі перетворюються на дві точки однієї координатної системи, у якій рух думки — це теж спротив.
Співпраця з британською платформою Counterpoints Arts відкриває українське мистецтво в міжнародному контексті — не як історію війни, а як мову відновлення, що говорить про глобальні цінності: дотик, матерію, спільність.
Making Oddkin — це не просто виставка. Це акт відновлення зв’язків, що формують нову етику культури: повагу до праці, тіла, землі, співіснування. У світі, де війна стирає кордони між людьми й матерією, мистецтво стає способом зшивати ці розриви.
І в цьому сенсі — проєкт Прошковської не лише про зерно. Він про те, як усе живе продовжує проростати, навіть тоді, коли світ здається випаленою землею.
Українська художниця Марія Прошковська